11-10 'Count Us In'

'Count Us In'

11/10-2020: Count Us In’ er det seneste skud på stammen af organisationer, der vil gøre mere for at mindske den truende klimakrisen. Den er så ny, at deres hjemmeside endnu ikke fungerer optimalt.


Målet for organisationen er at opbygge et verdensomspændende fællesskab af folk, som i dagligdagen er klar til at tage 16 skridt i hverdagen for at mindske deres CO2-udledninger. For eksempel opfordres man til at spise mere plantebaseret føde, nedbringe madspild, gå og cykle mere og udbrede kendskabet til den alvorlige krise.


Der er ingen af de 16 trin, man kan være uenig i, men nogle kræver mere end andre i både tid og penge. Som The Guardian bemærker, vil tiltag som at skrue ned for varmen og spare på køb af nyt tøj allerede være en prioritet for mange alene på grund af fattigdom.


Derfor må man konkludere, at det verdensomspændende tiltag først og fremmest henvender sig til folk i den vestlige verden, hvilket for så vidt er i orden, da vi bærer ansvaret for hovedparten af de globale CO2-udledninger.


Fordelen ved at engagere sig i ’Count Us In’ er ifølge deres hjemmeside, at man så vil modtage mails, der er relevante for de trin, man som enkeltperson vælger at engagere sig mest i at ændre. Hvis man for eksempel vælger et ønske om at skifte benzin- eller dieselbilen ud med en el-dreven eller installere solceller på huset, vil man modtage informationer om disse emner. På den måde håber man at holde folk fast på deres løfter.


Selskaber, der bakker op om den nye organisation, er for eksempel Ikea, HSBC, som er en af de største bank- og finansinstitutioner i verden, og virksomheden Reckitt Benckiser, som ejer Cillit Bang, Gaviscon og Durex. I øjeblikket bakker 68 virksomheder og kulturelle organisationer op om initiativet, og Eric Levine fra Leaders’ Quest, som ligeledes bakker op om kampagnen, siger til The Guardian:


”Vi prøver at nå folk, som ikke betragter sig selv som klimaaktivister. Hvis vi ikke når ud til de mange mennesker, vil vi ikke opnå de ændringer, der er nødvendige [fra regeringer]. Disse trin er vigtige, og vi har brug for, at alle er involveret.”


Det forhold, at så mange virksomheder kan nå ud til medlemmer af ’Count Us In’ via de informationer, man som deltager stiller til rådighed, giver dog i høj grad anledning til bekymring. Godt nok faldt de globale CO2-udledninger 17 procent i april som følge af tiltag mod corona-virussen, men det skete først og fremmest som følge af nedlukning af lande og virksomheder, der betød, at veje lå øde og flytrafik blev indstillet, men ifølge eksperter fortsatte hovedparten af udledningerne.


Man kan derfor frygte, at ’Count Us In’ i virkeligheden blot er endnu et forsøg på at holde gang i den økonomiske vækst. I bedste fald overser man, at det, der først og fremmest skal ske, for at komme klimakrisen til livs, er en systemisk ændring af verdenssamfundet væk fra økonomisk vækst og profit.


Men døm selv. I øjeblikket fungerer ’Count Us In’ bedst på twitter.